Skidåkning

Spårkarta-VSK

Vittangi Sportklubb har hand om skötseln av skidspåren i Vittangi, med bidrag från Kiruna kommun. Bidraget för spårkörningen från Kiruna Kommunen är endast avsedd för elljusspåret (6 km). Övriga spår bekostas med föreningens medel. Arbetet utförs av ideella krafter. Respektera spåren, promenera inte och kör absolut inte skoter i spåren.

Elljusspåret (rött på kartan)

Spåret startar på myren mitt emot OKQ8 och går förbi Sportstugan. Från OKQ8 till Sportstugan är det ungefär 1,9 km. En rundslinga (gult på kartan) fortsätter efter Sportstugan. Den är ungefär 2,5 km. Totalt blir hela spåret fram och tillbaka 6,3 km. Det brukar finnas utrymmer att skejta fram till Sportstugan.

• Skejt (delvis)
  • Belysning

Pysävaara-slingan (blått på kartan)

Startar längst bort på elljusspået, innan det vänder tillbaka mot Sportstugan. Pysävaara-slingan går upp mot Pysävaara och ner igen. Slingan är ungefär 2,8 km. Ingen belysning finns. Använd pannlampa om du vill använda spåret under kvällstid.

• Klassiskt

Rolfs spår (lila på kartan)

Börjar innan Pysävaara-slingan ansluter tillbaka på elljusspåret. Det är ingen rundslinga, utan du får ta samma väg tillbaka när spåret slutar. Spåret är ungeför 2,5 km. enkel väg. Spåret är inte heller belyst. Använd pannlampa.

• Klassiskt

Vittangi Idrottsplats (ej på karta)

En kort rundslinga dras runt hockey- och fotbollsplanen på idrottsplatsen. Spåret är ungefär 700 m. Spåret är inte upplyst, men omgivande belysning räcker oftast för att spåret ändå ska kunna användas kvällstid.

• Belysning (delvis)

Kopparrajdspåret (ej på karta)

Från och med mars preparerar VSK sporadiskt en del av Kopparrajdspåret. Spåret i sin helhet prepareras alltid inför Kopparrajden, då spåret går mellan Svappavaara Idrottsplats och Vittangi Idrottsplats. Spåret startar ovanför backen där elljusspåret korsar Kärleksstigen, vid informationstavlan. Till Suptallen är det ungefär 10 km. Spåret är ej belyst.

• Klassiskt

Dessa spår dras av ideella krafter, varvid alla spår kanske inte alltid är dragna eller dras på oregelbundna tider. Kontakta oss vid frågor.

Privat dragna skidspår

Posiojärvi

Ett spår dras ibland av på sjön Posiojärvi. Spåret nås via en anslutning vid Informationstavlan vid Kärleksstigen. Spåret körs på helt privat initiativ och är därför inte alltid draget. Möjligheter att skejta brukar finnas. Ingen belysning.

Julkattenjärvi (Fågelsjön)

Ett spår dras ibland av på sjön Julkattenjärvi. Spåret körs på helt privat initiativ och är därför inte alltid draget. Möjligheter att skejta brukar finnas. Ingen belysning.

Torneälven

Under vårvintern rekommenderar vi alla att åka skidor på Torneälven. Både uppåt och nedåt längs älven brukar det finnas fina förutsättningar för riktigt fin skidåkning. Inga skidspår dras här, men skoterlederna prepareras och kan också användas av skidåkare. Annars går det mycket bra att åka längs skoterspåren.

• Skejt

Vi har i många år haft problem med skotertrafik på skidspåren. Det är förbjudet att köra med skoter på skidspåren!
Vi vädjar till alla att visa hänsyn.